Saturday, February 7, 2009

Zulhakimi Di Mana...

Sabtu, 7 Feb-Tasik Puteri. Sejak awal minggu ini lagi abah dan mak telah merancang untuk tidur di rumah abang di Tasik Puteri. Kami dapat tahu kawan-kawan sejiranan abang hendak membuat majlis makan-makan. Ini mungkin peluang yang baik untuk berkenalan dengan jiran-jiran Abang, Ana dan Zul. Di samping makan-makan.

Petang Jumaat itu zul ada telefon neneknya. Jadi mak membenarkanlah bahawa abang-abah zul-ada ajak nenek zul datang ke Tasik Puteri. Walaupun selepas itu kami dapat tahu majlis makan-makan itu sebenarnya diajurkan pada hari Ahad malam Isnin, kami tetap juga pergi. Janji mesti ditepati. Malangnya kami hanya boleh tidur satu malam saja kerana mak ada program muslimat di KJ pada hari Ahad jam 10 pagi.

Selepas Asar petang Sabtu, kami bertolak ke Tasik Puteri. Sepanjang perjalanan 40 minit itu, kami mengenang kembali bagaimana abah telah memperdayakan abang untuk membeli rumah di Tasik Puteri. Masa itu abah baru saja posting dari Lumut ke Subang. Abah memang gembira abang bersetuju dengan cadangan abah. Bagaimana perasaan abang ketika itu? Abah pun tak tahu.

Rumah abang di tingkat 2. Kena naik tangga jugalah. Tapi yang abah hairannya, kenapa tangganya tidak sama jumlahnya. Dari bawah ke tingkat satu ada 4 hingga 6 mata tangga. Manakala dari tingkat satu ke tingkat dua ada 8 hingga 9 mata tangga. Pelik juga.

Ana sediakan untuk kami minum petang. Zul bermain basikal di bawah. Lepas minum abah turun melihat Zul. Hampir jam 7 petang baru abah naik.

Magrib dan Isyak, abah dan mak solat di bilik Zul. Selepas Isyak baru kami makan malam. Tak lama lepas tu mata Zul dah pejam. Sambil duduk pulak tu! Atas permintaan Zul, abah dan mak dan Zul tidur ditengah rumah depan TV. Jam 11 lampu pun dipadamkan.

Lapan tahun dulu masa abang beli rumah ini, Tasik Puteri mempunyai pelan pembangunan yang sangat menakjubkan abah. Sebab itulah abah telah merekomenkan (secara tidak ada pilihan) abang membeli rumah ini. Kemudian keadaan berubah. Pembangunan tidak seperti yang dirancangkan. Masa pun terus berlalu. Abang pun telah buat keputusan, pada tahun lepas, untuk berpindah ke sini.

Untuk menyatakan sokongan, abah dan mak tolong abang dan ana mengecat rumah mereka. Boleh tahan juga kerjanya. Alhamdulillah, dapat juga kami bereskan dalam masa satu hari. Itu pun setelah membuat beberapa perancangan awal.

Sebelum Subuh, mak dah bangun. Tidak lama kemudian, kedengaran ana sibuk didapur menyediakan sarapan pagi. Dan menjadi kebiasaanlah zul yang paling lambat dan paling payah bangun. Setelah berbagai ugutan barulah celek matanya.

Pagi Ahad kami sarapan western. Sosej, omelet, fries dan bread. Jam 8 pagi kami bertolak ke KJ...

1 comment:

Unknown said...

tak berkesempatan lagi nak pegi Tasik Puteri.. InsyaAllah akan sampai satu hari nanti..