Sunday, February 21, 2010

Cerita MosesLake (3)

MosesLake terus saja meletakkan telefonnya, sebelum pun sempat saya mendapatkan penjelasan daripadanya. Dengan rasa mengantuk, penat dan terkejut dengan berita penemuan MosesLake, saya tidak dapat melelapkan mata. Diri saya dilanda cerita MosesLake. Mungkin itulah yang paling tepat yang dapat saya katakan.

Dalam fikiran saya terbayang berbagai gambaran yang sukar dijelaskan. Dulu-dulu MosesLake banyak menyembunyikan perihal dirinya. Tetapi setelah terputus hubungannya dengan NorwoodYoung pada kali pertama, MosesLake terus saja membuka rahsia hatinya kepada saya. Dan saya dengan setia menyimpan cerita gembira dan cerita derita MosesLake.

Ini pertemuan MosesLake yang ketiga. Dan beberapa banyak lagi pertemuan dan perpisahan? Masa saja yang dapat menentukan. Nyata sekali, sesuatu telah berlaku kepada MosesLake. Penemuan MosesLake dengan NorwoodYoung mungkin sahaja mengubat rindu hatinya. Tapi mungkin juga sebaliknya. Disinilah perbezaan saya dengan MosesLake. Bak kata orang, sama tapi tak serupa. Saya sungguh-sungguh tidak dapat menyelami sedalam-dalamnya. MosesLake adalah MosesLake. Dan saya adalah saya.

Dan yang maha mengetahui tentang diri MosesLake dan diri saya ialah Allah. Hati MosesLake dan hati saya, juga Allah. Maka kepada Allahlah saya menyerahkan diri saya. Dan kepada Allah jugalah saya mohonkan ketenangan dan kesabaran bagi MosesLake, seorang sahabat yang dikasihi. Kegembiraan MosesLake adalah juga kegembiraan saya. Deritanya, derita saya juga.

Yang pastinya, esok saya mesti dapatkan penjelasan daripada MosesLake. Apa maksudnya “perjumpaan” itu.

...bersambung Insya Allah...

No comments: