Monday, January 5, 2009

Dalam Perjalanan Balik Kampung

Isnin, 5 Jan-Temerloh. Banyak peritistiwa berlaku pada hari ini, dari pagi hingga petang. Dari Kelana Jaya, abah dan mak, bergerak jam 8.30 pagi terus ke Bentong. Setelah melepasi tol Bentong, membelok ke kiri melalui Ketari.

Di Ketari inilah banyak tersimpan memoir abah (kenangan abah) semasa bersekolah di Sulaiman Secondary School, dari form one satu hingga form five. Sampailah ambil peperiksaan MCE dan SC. Dulu-dulu bersekolah Inggeris sejak standard 4, di Sulaiman Primary School di bandar Bentong. Sementara darjah satu hingga darjah tiga di Sekolah Umum Karak. Sukacita di maklumkan seseorang telah memecah rekod pencapaian cemerlang MCE abah. Dan abah dengan sukarelanya menebus kecemerlangan itu dengan beberapa ratus RM.

Selesai urusan di Pejabat Tanah Bentong, terus ke Pejabat Juru Ukur Temerloh. Di kedua-dua tempat ini, abah dapat merasakan betapa nilai kemanusian telah terhakis sedikit demi sedikit. Penjawat-penjawat awam ini tidak henti-henti menyalahkan antara satu sama lain. Malangnya yang jadi mangsa ialah pelanggan mereka, seperti abah dan kawan abah, abang Husin dari Karak. Mahu tak mahu, kami harus berurusan dengan mereka. Tiada pilihan.

Menu tengah hari seperti biasa apabila abah dan mak balik ke Temerloh. Kemudian ke Pejabat Pos nak ambil bonus. Satu kejadian luarbiasa telah berlaku. Angka giliran mak 1529. Angka giliran yang sedang dilayan 1468. Di kaunter-1, ada dua orang berdiri. Dari tempat abah duduk, jelas kelihatan petugas itu sedang melayan seorang lelaki yang membeli cukai jalan. Sedangkan seorang wanita yang berdiri di sebelahnya berborak dengan petugas kaunter-1 itu sambil memegang buku ASB berserta borang merah.

Seketika kemudian lelaki itu beredar. Wanita itu pula menghulurkan buku ASB berserta borang merahnya. Melihat gelagat ini, abah bangun dan menerpa ke arah kaunter-1 dan bertanya:

"Apa nombor dia?"

Berkali-kali abah bertanya. Kedua-duanya wanita itu tidak menjawab. Setelah menarik nafas kecemasan, petugas itu berkata:

"Pakcik, bila nombor dipanggil, tak ada orang, pakcik datanglah!"

Tersentak abah dibuatnya. Abah kata kepadanya:

"Kamu beritau semua orang, apa yang kamu kata tadi."

Dan abah ulang beberapa kali lagi. Akhirnya kedua-dua wanita itu sepakat menyelesaikan dengan mempersilakan abah mendahului wanita dengan buku ASB berserta borang merahnya. Beres! Abah setuju. Abah juga berharap perkara ini tidak akan berulang lagi.

2 comments:

Unknown said...

teringat masa beratur kat airport di rantau orang.. berbaris panjang ni utk. tunggu giliran check-in.. tapi ada jugak 2..3 nak menyelit barisan.. dgn. muka tak malu sedikitpun..

eZiRa said...

adduh...

azim pun baru jer terkena 2hari lepas...

penat beratur nak kena aktifkan kad matrik and topup bus...

beratur berjam2, tapi susahnye nk sampai garisan penamat sebab kes cani la...

dasyat2...nasib xpengsan org ramai..

hikhikhik...huhuhuhu...