Sunday, January 18, 2009

Matlamat Jangka Pendek, Matlamat Jangka Panjang

Ahad, 18 Jan-Kelana Jaya. Satu hari suntuk abah dalam kesedihan yang amat sangat. Sebelum breakfirst lagi abah dah menitiskan air mata. Kenangan hari semalam banyak meninsafi abah akan peristiwa di masa lampau.

Masa tu abah bersama iqmal dan izzad pulang dari Alor Setar ke Lumut dalam bulan Ramadan. Emak dan azim menunggu di rumah sewa kami di Taman Samudera. Sepanjang perjalanan itu abah menangis. Kesian ada, marah pun ada. Sehingga hari ini abah tidak dapat melupakan peristiwa itu.

Tetapi semalam berbeza. Abah tahu, abah akan kembali ke SRLC, untuk menyempurnakan tutorial sehingga tamat pengajian BIS walaupun mengambil masa 5 tahun. Berbanding ketika abah meninggalkan Alor Setar, abah juga tahu abah tidak mungkin lagi menjejakkan kaki ke sana lagi. Masa terus juga berlalu. Dengan takdir Allah, walaupun abah tiba lewat daripada yang lain, abah sampai juga akhirnya ke Alor Setar. Dalam tahun 2008 saja, sudah dua kali. Alhamdulillah. Abah sangat-sangat bersyukur dengan kurnian Allah ini.

Sejak daripada peristiwa di bulan yang mulia itu, sehinggalah ke hari ini, abah tetap berusaha untuk memulihkan dan memupuk semangat perjuangan di antara kita. Kerana abah pasti semua orang tahu apa yang telah terjadi ketika itu. Mungkin masanya belum tiba lagi untuk membuat perubahan. Abah tetap berdoa dan berdoa. Kini peristiwa di bulan mulia itu bukan saja suatu kesedihan, tetapi sudah menjadi sesuatu yang sensitif. Jadi, berjaga-jagalah dengan kata-kata.

Apa yang ada dalam fikiran abah sekarang ini ialah: apakah abah dah menjadikan kepentingan peribadi lebih utama daripada kepentingan orang lain yang lebih berhak. Abah dah fikirkan perkara ini sebelum mendaftar di OUM. Maka itulah abah telah sediakan sedikit dana jika desakan abah itu berjaya dilakukan pada bila-bila masa. Fikir-fikirkan lah.

Akhirnya, kesedihan abah ini sedikit terubat dengan kehadiran ustaz abah dari Jabatan Usuluddin, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Ustaz Anuar Ridwan memberikan ceramah selepas Magrib dengan tajuk "Ibadat dan adat". Hujahnya berkisar sekitar sambutan bulan Muharram. Kupusannya sangat berkesan di hati pendengar. Mungkin pada masa akan datang, abah akan berikan sedikit intipati ceramah ustaz ini.

Sebelum tu, lihatlah gambar abah di satu lokasi di Perlis pada tahun 1994. Yang tak ada dalam gambar tu, jadi cameraman.

1 comment:

Unknown said...

cameraman tu rasanya tau siapa dia..