Saturday, January 17, 2009

Memang Tercabar

Sabtu, 17 Jan-Serdang Raya. Jam baru 7.15 pagi, dah tak sabar lagi nak masuk kelas. Keluar dari rumah melalui "jambatan pulau pinang" terus ke Serdang Raya. Jalan ini lebih dekat dan pantas. Berbanding ikut Highway KL-Seremban. Hanya kenalah tol RM3.20 pergi-balik.

Sampai saja ke SRLC, dah ramai learners (panggilan untuk OUM Students). Nasib baik parking dekat dengan bangunan tutorial. Taklah kena jalan jauh. Tapinya tutorial kat tinggat 2 dan 3. Bersesak juga kerana tangganya amatlah sempit. Dah tu ada pulak learners yang besar-besar. Besar daripada abah lah tu. Alhamdulillah abah sudah berada di dalam tutorial BIS.

Tutorial pertama subjek ODL=Open and Distance Learners. Tutornya Mdm Faezah. Ada Degree dan Master dalam TESL. Sekarang tengah buat Phd. Terasa macam out of place. Tutor dan learners yang lain tu macam anak-anak. Ada pula seorang pakcik ni masuk nak buat degree juga. Dah tu Mdm tu punyalah nyaring suaranya, tak padan dengan badannya yang kecik.

Sampai masa nak "break the ice". Mdm itu suruh ambil nama, panggilan mesra, kursus, dan no telefon 19 learners yang sama-sama dalam kelas tu. Apa lagi abah pun sama-sama macam learners tu. Ke sana ke sini, memungut nama-nama. Setelah tamat waktu yang diberi, abah dapatlah 12 nama. Paling banyak 18 nama dan paling kurang 10 nama. Kesian 2 orang learners yang dapat hanya 10 nama itu kena denda. Bayangkan kalau abah yang kena.

Tutorial kedua subjek Malaysian Studies. Tutornya Mdm Kok Ah Moy. Jangan salah sangka. Mdm ni kata dia sangat beruntung kerana bapanya berikan nama "Ah Moy". Dah tua pun masih digelar "Ah Moy".

Di sini adalah seorang kawan pakcik-pakcik. Muda setahun dari abah. Cucunya baru satu. Yang lain tu semua learners bukan seangkatan. Tapi tak apa. Semangat tetap membara. Tambah pula Mdm Ah Moy sangat kagum dengan learners yang ada cucu (tiga bukan satu), pun masih mahu mencari ilmu.

Tutorial Ketiga subjek Ulum Al-Quran. Tutornya Ustaz Wan Muhammad Ubaidillah. Learners-nya sama dengan dalam tutorial kedua. Di sinilah abah berasa sangat sangat selesa. Subjek yang menjadi kegemaran dan sebab mengapa abah belajar kat SRLC ni.

Banyak lagi kenangan berlaku di hari pertama ini. Insya Allah akan abah catatkan dengan detilnya. Kerana ia adalah kenangan yang sangat sangat abah tidak mahu melupakan. Seram ada, ngeri ada, sedih ada, dan gembira pun ada. Semua perkataan itu memberi makna yang sangat menusuk di hati abah.

Dalam perjalanan balik dari SRLC ketika hampir jam 3 petang itu, air mata abah berlinangan tanpa henti. Macam-macam yang abah kenangkan. Untuk kali ini, lihatlah dan bezakan yang mana satu gambar abah ketika di tingkatan satu dan ketika di tingkatan lima.

No comments: