Tuesday, January 20, 2009

Memoir: Membina Pengalaman


Pendahuluan Memoir. Bukan senang menulis Memoir-Kenangan. Tetapi cita-cita yang lama terpendam perlu diteruskan juga. Kerana dulu-dulu tak pernah menulis diari. Bagaimana nak mengorek balik kenangan lama. Kenangan memang banyak. Bayangkan berapa banyak kenangan yang abah simpan sejak tahun kelahiran 1951 hingga sekarang dalam tahun persaraan 2009. Jadi berpandukan ingatan yang masih ada, walaupun dah semakin tak berapa segar, abah usahkan memoir ini.

Kenangan abah ini akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan waktu:

Pertama, Zaman Kanak-Kanak: (1951-1956).
Kedua, Zaman Sekolah Rendah: (1957-1963).
Ketiga, Zaman Sekolah Menengah: (1964-1970).
Keempat, Zaman Universiti Malaya: (1971-1972).
Kelima, Zaman Tentera: (1973-2004).
Keenam, Zaman Persaraan: (2005-hingga sekarang).

Oleh kerana abah akan menulis berpandukan ingatan semata-mata, maka memoir ini tidak akan diposting menurut chronologi. Apa yang datang dalam ingatan pada sesuatu ketika, maka itu lah cerita yang akan abah tulis. Untuk mengesan apakah yang sedang dicatatkan: lihat permulaan kata di posting. Contoh: posting ini adalah merujuk kepada Pendahuluan Memoir.

Ada ketikanya abah akan juga menulis diari. Catatan itu akan dimulakan dengan tarikh semasa. Jadi kalau nak tau kenangan abah selanjutnya, ikuti blog ini. Jangan lupa beri komen. Samada membetulkan fakta atau mungkin ada pertanyaan ingin tahu.

Untuk kali ini, lihat gambar abah ketika berumur setahun.

No comments: