Tuesday, January 20, 2009

S.O.S.

Selasa, 20 Jan-Kelana Jaya. Petang ini abah merasa lega sedikit. Setelah 24 jam abah hantar SOS, dalam keadaan yang sangat-sangat mengharapkan. Walaupun belum dapat mendengar suara yang dirindukan, sms abah sudah berbalas. Terima kasih atas usaha semua. Terima kasih.

Seperti semalam, hari ini abah cuba menyiapkan sepertiga bahagian 2 powperpoint untuk matapelajaran Ulum al-Quran. Duapertiga bahagian lagi akan disiapkan oleh 2 orang rakan se-tutorial. Harap-harap mereka dapat meluangkan masa. Maklum sahaja orang berkerja. Tak seperti abah-dah pencen.

Dalam pada itu, buka forum lagi. Tengok gmail tutor dan coursemate. Balas komen mereka. Hantar soalan. Buka jawapan. Rasa-rasa macam tak nak pitam. Betul-betul kena telan, bukan satu tetapi tiga dos manual.

Apa yang berlaku sekarang sangat-sangat berbeza. Belajar cara kuliah dengan belajar cara tutorial macam langit dengan bumi. Dalam kuliah, abah dengar. Dalam tutorial, pensyarah-tutor yang menjadi pendengar. Kawan-kawan coursemate ini pun belum tahu lagi perangai mereka. Kalau ada yang mengada-ngada tanya yang bukan-bukan, berpeluh nak jawab nanti.

Itulah yang abah selalu fikirkan sekarang. Dalam umur warga emas ini, abah masih memburu ilmu. Masih mencari peluang untuk memperbaiki diri. Kalau abah tak mulakan sekarang lambat laun abah akan sampai juga ke OUM.

Emak memang sudah sangat mahir dengan perangai abah. Sebelum ini abah ada bertanya pada mak, apakah patut abah mendaftar untuk mengikuti BIS. Dia kata abah tak akan berhenti mencari tempat untuk belajar. Sekarang atau akan datang abah tentu bertemu dengan OUM. Itulah sebabnya abah pun buat keputusan daftar sekarang sebelum abah menjadi warga berlian.

Itu abah. Masa kalian bersekolah dulu, abah tentukan dimana sekolahnya. Setelah agak pandai memilih, ada juga permintaan yang abah tak tunaikan. Sekarang ni datang juga sesalan di hati abah. Masa itu abah beranggapan pilihan abah yang terbaik. Ditambah pula dengan kekangan kewangan yang terhad, itulah yang termampu. Hari ini abah lebih mampu dari dulu. Waktu pencen begini Allah kurniakan rezeki yang banyak. Pencen pun dapat kenaikan juga. Maka abah berharap sangat sesiapa yang abah tawarkan pembiayaan carilah kesesuaian masa.

Untuk kali ini lihatlah gambar 3 jejaka abah. Lama tak ada adik kecil. Yang keempat bakal menyusul. Lihat perubahan pada mereka dewasa ini seperti yang kita semua kenali.

No comments: